Regelingen

Onze regelingen

Het vastgesteld beleid van kom Leren is terug te vinden in diverse beleidsstukken en -notities, waaronder uiteraard ook de wettelijk verplichte documenten.

Op deze pagina tref je informatie en de meest actuele beleidsdocumenten aan met betrekking tot de volgende regelingen:

  • Integriteitscode
  • Beleid instandhouding van scholen
  • Klachtenregeling & Regeling vertrouwenspersoon
  • Meldingsregeling vermoeden misstand onderwijs (klokkenluidersregeling)
  • Procuratieregeling

Integriteitscode

We vinden het belangrijk om als bestuur een ‘goed bestuur’ uit te dragen naar onze medewerkers en de samenleving om ons heen. In lijn met de code goed bestuur hebben we een integriteitscode.

Voor ons is integriteit iets wat wij dagelijks doen. We staan voor een open cultuur waar ongewenst gedrag snel aan het licht kan worden gebracht.

Beleid instandhouding van scholen

Diverse veranderingen in het onderwijsklimaat hebben ervoor gezorgd dat kom Leren de in 2015 opgestelde beleidsnotitie instandhouding scholen en de daarin vermelde besluiten in 2018 heeft herzien. In tegenstelling tot de ons omringende besturen wordt bij kom Leren wordt voor wat betreft de instandhouding van onze scholen de systematiek van de gemiddelde schoolgrootte toegepast en bepalen mede de kwaliteitseisen of een "kleine" school in stand gehouden kan worden. Op die manier hopen wij in het Heuvelland een belangrijke partner in het onderwijsveld te kunnen blijven en een bepalende rol kunnen vervullen binnen de sociale structuur van de aldaar gelegen dorpen.

Klachtenregeling & Regeling vertrouwenspersoon

Op school kunnen problemen ontstaan tussen ouders/leerlingen en medewerkers, tussen medewerkers onderling of tussen medewerker en leidinggevende. Vaak worden zulke problemen in onderling overleg bijgelegd. Soms is een meningsverschil zo groot, dat iemand hierover een klacht wil indienen. Die mogelijkheid is er. Voor de school is een klachtenregeling vastgesteld. Iemand die wil klagen kan dat het beste eerst kenbaar maken bij de schoolleiding of het schoolbestuur. Mogelijk kan de klacht dan onderling verholpen worden.

De school is voor de behandeling van klachten aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie: de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Zowel ouders en leerlingen als personeelsleden kunnen een klacht voorleggen aan de LKC.

De LKC biedt verschillende mogelijkheden om de klacht te behandelen en op te lossen. Een medewerker van Onderwijsgeschillen neemt contact op met de klager en het schoolbestuur of degene over wie is geklaagd en bespreekt dan welke route het beste gekozen kan worden om de klacht op te lossen. Dit gesprek kan leiden tot interne klachtbehandeling door het schoolbestuur of de school, mediation of een formele procedure bij de Commissie. Meer informatie over de mogelijkheden en de procedure bij de LKC vind je op de website van Stichting Onderwijsgeschillen. Stichting Onderwijsgeschillen biedt ook mediation aan voordat er een officiële klacht bij de LKC is ingediend. Je kunt dan tot een oplossing voor een (dreigend) conflict komen met behulp van een mediator van Stichting Onderwijsgeschillen en zo een formele procedure voorkomen.

Contactgegevens Stichting Onderwijsgeschillen

Landelijke Klachten Commissie (LKC)
Adres Zwarte Woud 2, Utrecht
Telefoon 030-2809590
E-mail info@onderwijsgeschillen.nl

Mediationdesk
Telefoon 030-2809590
E-mail mediation@onderwijsgeschillen.nl

Regeling vertrouwenspersoon

Uiteraard hebben wij ook een Regeling vertrouwenspersoon. Als ouders, leerlingen of medewerkers er onverhoopt met de directeur op hun school of leidinggevende niet uitkomen, dan kunnen zij een beroep doen op deze regeling. Afhankelijk van de behoefte, kan om bemiddeling door de vertrouwenspersoon gevraagd worden of kan een formele klacht worden ingediend bij het College van Bestuur van kom Leren. De onafhankelijk vertrouwenspersoon van Stichting kom Leren is Patrick van Well. Hij is te bereiken via mail: pvwell@qccinfo.com.

Meldingsregeling vermoeden misstand onderwijs (klokkenluidersregeling)

Met de komst van de Wet huis voor klokkenluiders zijn werkgevers met meer dan 50 werknemers verplicht een regeling vast te stellen voor het melden van een vermoeden van een misstand binnen de organisatie, een zogenaamde klokkenluidersregeling. Dit geldt ook voor schoolbesturen. De meldingsregeling moet scholen helpen op integere wijze te functioneren en bevorderen dat misstanden in de organisatie daadwerkelijk worden gemeld.

Procuratieregeling

Een adequate procuratieregeling is een basisvoorwaarde waar elke organisatie, dus ook onderwijsinstellingen, aan moet voldoen. De procuratieregeling geeft de kaders voor het aangaan van verbintenissen en het uitvoeren van transacties aan. Op deze manier worden binnen de organisatie fouten en eventueel misbruik voorkomen.